tisdag, oktober 25

NÄSTA STATION...MY KIND OF TYPE


Jag  hoppar på tåget igen, men allt kan inte bara vara jobb, jobb, och jobb, man måste ju underhålla kreativiteten och öppna dörren för fritt skapande utan regler och tyglar också. För ett tag sedan blev jag inbjuden till ett kul evenemang i Göteborg på Rundqvists boktryckeri, 
"tjejer med tryck".  


Här står Mija och pillar och petar med några små typer.
(det var henne jag fick inbjudan av)
 Jag citerar från facebook,

 Jag fick sätta och trycka min lista och är jäkligt nöjd. Hittade dessa meningar i ett hus i Höganäs som vi hyrde en sommar. En mening över varje dörr. Meningarna fastnade och jag använder mig ofta av
 dem, speciellt vid stress...
1. Det viktigaste först
2. Gör det enkelt
3. Släpp taget
4. Lita på Gud


jag flikar in med en minnes bild där jag hör min mamma säga
- en sak i taget 
- det viktigaste först
- långsammast kommer längst  En parentes, men i alla fall bra sak med egna "mantran" det var liksom bara det jag ville säga. Ibland spårar jag ur.


Jag tog med mig min fluffigaste kompis, Linda.
Vi har känt varandra ett bra tag nu faktiskt och träffades redan på "Boråstiden" då vi gick på Textilhögskolan samtidigt. Hon har åkt både snabbtåg och snälltåg, t. o. m rälsbuss tror jag...men det är ett helt annat inlägg.


Vi var riktigt många tjejer med tryck som alla lyssnade intresserat för att sedan slukas upp av vår kreativa iver. Jag minns inte vad alla hette men det fanns mer än en Anna och Linda. 
Någon jobbade som konstnär, en annan som designer och någon var bara så glad över att vara där utan barn mitt i föräldraledigheten (jag minns den känslan).


 Grafikteknik har jag provat förr, men alldeles glömt bort hur kul det kan vara.
Den fluffigaste färgen på bordet blandade Linda till såklart. 
Lila blev lite otippat kvällens färg för mig.

I vanlig ordning tog jag med mig kameran och gick runt en stund för att se allt genom
ett mer fokuserat öga.

Älskar de brungula tonerna och doften av tryckpastan. De går så bra ihop.
Det är nästan som att få hälsa på i gårdagen, någon gång för länge sedan.
Tänk så många som fingrat på den byrån och dragit i de där lådorna t.ex. 
Så snyggt nötta.
 
Lite tips fick man med sig på vägen också.
Tack som fan för uppmaningen, det skall jag göra.

 
My kind of type. Fyndigt fint!
 
Kolla in alla "filmisar".Det här får bli mitt nästa tryckprojekt.
 

Den där härliga tryckpastan låter så skönt när man rollar den mot glasskivan.
Ett härligt klistrigt och klibbig ljud. Det gäller att inte få för mycket färg på klichéerna eller typerna för då blir trycket smetigt...fast ibland är det kanske just den effekten man vill åt.
 


När man får så där fria händer kan det vara svårt att sätta igång...
då brukar jag ofta börja med ett hej!


Linda började också med ett hej,  fast mer internationellt,  HELLO!

NU blir det godbaj! Sijo läjter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar