söndag, februari 12

TRÄDGÅRDSTOMTAR OCH ANDRA TROLL


Jag är med i en fotoutmaning på instagram, inget allvarligt utan mer en kul lek för att kunna dela sina tips osv. Det är @onekligen som startat den. Var med du också! tagga dina bilder med #februarifoton.
Som vanligt är det på det viset som det alltså alltid brukar vara med mig...jag börjar någonstans mitt i och arbetar mig igenom utmaningen lite fram och tillbaka, fast egentligen är det ju väldigt roligt om man kan följa temat för dagen. Det här är dag 11 med #ettboktipsjaghar

Jag fick den här boken av min mamma en gång. Den handlar om trädgårdstomtar...mmm, tänker du nu, det var ju rätt uppenbart. Nå väl. Jag älskar att titta på bilder och har fler böcker av det slaget än böcker med mycket text. Har såklart plöjt igenom några böcker i mitt liv men de är lätträknade. jag upplever tyvärr en stress när jag skall läsa vilket är raka motsatsen till det önskvärda.
Således (mycket gammalt ord) vill jag tipsa om en bilderbok.

Jag fascineras av "ful- och finhet".
Det sätter igång en inre kreativitet. Hjärnan på högvarv. Det ryker ur öronen.
KOLLA!

Det finns en sådan skön magi i det här. Något lämnat och bortglömt. Naturen tar över, omhuldar och bäddar in. Det blir så himla vackert då.


Kolla den här räven då, med en hel flock lustiga små gnomes på ryggen.
Tanken på platt och tredimensionell konst är en trigger. Måste göra nåt. SNART.



Azlan räddade jag från sopberget (jag vet, man får inte, men jag kunde bara inte lämna stackarn´n där). Han sitter numer nöjt och vakar trappen. Jag klappar lite på honom i bland och frågar om han har det bra. Han säger att han väntar på värmen liksom jag. Ishäxan måste dra.


Det här lejonet, Zeke, har vi ju också. Han vaktar gärna lite mer än bara trappen.
Vårvintersolen får hans ögon att lysa så fint ( ja, en del tycker att de är läskiga) jag gillar´t.


I höstas var det stor utförsäljning på trädgårdsgrejer. Jag var ganska sen dit, men såklart fanns det sådant kvar som jag gärna tar med mig hem. Svamp t.ex.
Tänk den den grånar och grönar...så vackert det kommer bli då.



Lite dekadent trädgårdsstilleben.



Hanna frågade mig om mitt växthus. Jag älskar det. Ganska så litet 9 kvm, men det räcker gott för stunder av kontemplation, växtpyssel och allmänt mys.
Inte långt kvar nu tills allt skall ut och rengöras för en ny säsong. Längtar.
En och annan lite workshop kanske kan äga rum här. Intresserad?
 


Hans står så fint och vaktar landet.


och sist men inte minst, Trädgårdstomtar...DE FINNS ÖVERALLT! 

VIVIAN RUSSELL    BOKFÖRLAGET MAX STRÖM

ISBN : 91-7126-007-2

2 kommentarer:

  1. Zeke och Hans alltså, vilka kamrater...
    och jag hade också knyckt Azlan direkt, även om det varit rätt i nyllet på konstapeln, vem hade kunnat motstå?
    Förresten ogillar jag det där att en inte får ta det annan slängt...det borde väl vara ok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ellerhur, det borde vara mer än ok!

      Radera